Conversie-optimalisatie

Weer zo’n mooie marketingterm: conversie-optimalisatie. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Om dit goed uit te leggen, moet je eerst weten wat conversie is. Simpel gezegd: conversie is bezoekers op je website een actie laten doen, waardoor ze (bijna) klant worden. Denk bij deze acties aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, een chatbox, een kortingsactie. Dit proces moet dus wel gesmeerd lopen.

Conversie-optimalisatie helpt jouw bezoeker

Met conversie-optimalisatie beïnvloed je dit proces. Je houdt je klant online in de gaten. Je gaat na waar iemand afhaakt of zelfs je website verlaat. Gebeurt dit heel vaak op hetzelfde punt, dan weet je dat daar een zwakke plek zit. Door je website te verbeteren, help je jouw bezoeker je website beter te begrijpen. Je houdt je bezoekers vast en maakt van bezoekers klanten of mogelijke klanten.

Voor de juiste conversie-optimalisatie, is het belangrijk goed van tevoren het gewenste doel te bepalen (meer verkoop, meer naamsbekendheid, etc.). Daarom is een goed doordacht online marketingplan essentieel. Zo weet je de juiste activiteiten op je website te plaatsen.

See-think-do-care-funnel

see-think-do-care

Wil je dat jouw websitebezoeker uiteindelijk jouw dienst of product koopt? Ja, natuurlijk!

Dan adviseer ik je met een funnel (denk hierbij aan een trechter) te werken. Dit helpt je om de customer journey in kaart te brengen. Ik zelf werk aan de hand van de see-think-do-care-funnel. Jouw potentiële klant gaat door de vier opeenvolgende fases heen.

Vier fases van de funnel

See: de websitebezoeker heeft een bepaalde behoefte en is zichzelf hiervan bewust.
Think: de websitebezoeker toont belangstelling in jouw product of dienst.
Do: de websitebezoeker koopt jouw product of dienst en is nu klant!
Care: in deze fase blijf je de klant binden, zodat hij klant wil blijven.

Bij elke fase hoort een andere boodschap en/of kanaal. Zo communiceer je bijvoorbeeld nog geen prijzen wanneer de klant nog niet bekend is met jouw product en nog geen behoefte heeft om te kopen. Of juist wèl als dat nodig is om interesse op te wekken.

Baljet & Tekst helpt je bij het bepalen van jouw doel en weet welke conversie-optimalisatie hier het beste bij past. Ook help ik je bij het opzetten van de reis van jouw klant (customer journey). Zo weet je per fase van de see-think-do-care-funnel hoe je jouw klant kan benaderen.

Mail mij vandaag nog voor vrijblijvende informatie.