‘Wat maakt jou zo anders?’
'Waarom zouden mensen voor jou moeten kiezen? Wat maakt jou als ondernemer zo anders?' Als ik die vraag stel en het antwoord blijft uit, of ik krijg geen overtuigend antwoord, dan weet ik eigenlijk al dat iemand nog niet klaar is om zichzelf in de markt te zetten. Hoe graag ik dan ook een pakkende tekst wil schrijven om jouw diensten of producten aan te bevelen, het resultaat zal uitblijven. Want, om jouw passie over te kunnen brengen, heb ik middelen nodig. Vergelijk het met de zuurstof om het vuur mee aan te wakkeren...
Afgelopen week had ik twee offertegesprekken waarbij mij dit opviel. Die gesprekken zijn superleuk. Ik geniet van de ambitie en passie van jonge ondernemers. 'Jaaaa, leukkk', denk ik dan. 'Ik wil met jou aan de slag!!!' Tegelijkertijd realiseer ik mij dat deze passievolle personen op een goed moment vastlopen. Uit ervaring weet ik, dat een goed ondernemers- of businessplan voorkomt dat je plannen vroeg of laat stranden.
Wat staat in een goed ondernemersplan?
Aan een goed ondernemersplan gaat heel veel denkwerk vooraf. Als ik alleen al kijk naar het marketinggedeelte, dan denk je na
- over wat jouw bedrijf biedt en wat daar zo speciaal aan is. En beschrijf je wat je wilt bereiken, nu en in de toekomst.
- Je bedenkt hoe jij wil dat anderen jou zien. Dit is ook belangrijk voor je naam, logo, website en social media.
- Je omschrijft wie jouw ideale klant is en welke fases hij doorloopt voordat hij bij jou terecht komt.
- En tot slot, kijk je naar jouw concurrenten. Je vergelijkt wat zij bieden met jouw producten of diensten. Daaruit kan je onder meer opmaken wat jou nu zo anders maakt als ondernemer.
Dit is natuurlijk heel kort door de bocht opgeschreven. Maar het gaat om het idee. Want een goed ondernemersplan omvat nog veel meer zaken. Er zijn legio professionals die je daarbij kunnen helpen.*
Waar kan ik jou mee helpen?
Als je bovenstaande marketingzaken goed op de kaart hebt, kan ik voor jou aan de slag. Ik bepaal de juiste zoekwoorden, schrijf een lekker pakkende tekst en zet jouw product of dienst goed in de markt. Jouw toekomstige klanten merken dat ze onbewust naar je op zoek waren. Jij biedt de oplossing voor het probleem, waarvan ze niet wisten dat ze die hadden. Hoe mooi is dat?! Zo kan jouw bedrijf volop tot ontwikkeling komen en groeien.
Heb ik jou aan het denken gezet? Ga dan de komende dagen/weken aan de slag om na te denken wie je bent en wat jou zo anders maakt als ondernemer. Ook heel zinvol als je al langer voor jezelf werkt en graag meer klanten wilt. Veel succes en bel me gerust.
*Iemand met wie ik veel samenwerk en die jou kan coachen naar een bedrijfsplan, is Ingrid Rietveld. Ik kan haar van harte aanbevelen.